He hears that outside a small boy just started to cry

Arvikafestivalen 2010
(långt inlägg)


Regina Spektor
Galet ledsen för att hennes cellist drunknat några dagar tidigare, så var ine Regina den mest peppiga tjejen på festivalen. Hon hade ingen backdrop och allt var svart, men hon sjöng lika gudomligt som hon brukar. Det var helt gudomligt att äntligen få se henne live.


Robyn
Vi smet in lite försiktigt i den jättelika massan av människor som trängdes vid apolloscenen för att få sig en liten glimt av Robyn. Till slut tröttnade vi på att se ingenting, så vi gick upp till socialdemokraternas ungdomstält och slog oss ner i en soffa och lyssnade istället. "Lite som på radio", sa Felix. Blev glatt överaskad över att hon spelade Röyksoplåten "the girl and the robot".


Kent
En av höjdpunkterna, ett band jag lyssnat på sedan barnsben. Dem spelade en himlans massa nytt och jag rös när introt till gamla ullevi trängde in i öronen och sedan vidare in i hjärtat. När de sedan spelade 747 tillät jag mig själv att låta tårarna falla och som en liten bebis grät jag och höll handen med världens finaste. Kent kommer förevigt att vara ett av mina favoritband och spelningen på Arvika var legendarisk.




Adept
Tillsammans med Felix, Ille och min barndomsbästis (ett sammanträffande jag kan berätta om senare) Bella så traskade jag mot andromedascenen för att se på Adept. Stod längst fram på sidan för att slippa solen men skämdes varenda gång som Robban eller Jerre slängde iväg en blick mot mitt håll. Jag var sjukligt nervös över att dem skulle känna igen mig från efterfesten i Gävle, haha. Robban sjöng i alla fall falskt som en snuskis under de cleana delarna (allra helst i shark! shark! shark!) men bandet spelade i övrigt bra. Fast eh, kan inte förneka att Robban är jävla snygg - oavsett vad ni andra säger!


Markus Krunegård
Älskade Mr Krunis, som vi inte hann se så himla mycket av tyvärr. Vi såg åtminstone en 3-4 låtar och jag dansade och sjöng i leran - mer än fint! Ett bajamajabesök senare och han hade gått av scenen och vi var ett uns ledsnare, han var ju så bra!


Hästpojken
Inte alls några av mina favoriter, då jag endast tycker om låten gitarrer & bas, trummor & hat. Jag genomled ändå hela spelningen från det närmaste öltältet och i början var han sångaren (martin?) riktigt jävla knackig i rösten. Kan inte säga så mycket, mer än att den kalla cidern jag avnjöt samtidigt var mer än riktigt värd!


Name the pet

MYSMYSMYS! Fan, jag ville bara dansa och skrika och sjunga tills jag var helt död. Dessvärre stod jag och kikade tillsammans med en pojk som inte alls hade någon vidare lust att röra på sig, så jag stod lite modest och vickade på höfterna och småtrallade. Fan, kvinnan visste vad hon höll på med och önskade fram den fetaste strobban på hela festivalen. Med låtar som get on the bus och falling ägde hon sönder orionscenen, även fast hon spelade mitt på dagen.


Maskinen
Jag är fortfarande inte helt säker (eftersom att jag har otroligt svårt att bestämma mig) men jag tror att Maskinens spelning var den bästa spelningen jag såg på hela festivalen. Från den sekunden Frej och Afasi kom ut på scenen så studsade praktiskt taget hela apolloscenen och svetten bara forsade ur våra trötta kroppar. Hela deras debutcd är asfet och framförd live, blev det bara ännu sjukare! Efter 4-5 låtar backade vi ut ur tältet dock, då vi hade stått längst fram och pressats från alla håll och kanter och blivit kladdiga och smutsiga och varma. Bäst var helt klart alla som inte dansar, fetttttt!


In flames
Dunder, brak, eld som fan, fyrverkerier och en korthårig skitsöt Anders Fridén - där har du in flames ala Arvikafestivalen 2010. Jag hade inte förväntat mig mycket då de aldrig varit några favoriter, men jävlar i helvete vilken spelning! Svetten rann av all pyro och Fridén sprang runt som en söt liten hundvalp och gjorde ett 100%igt jobb. Resten av bandet ägde sönder, musiken ägde sönder och ja - in flames var den perfekta avslutningen på fredagen (borde ha varit avslutningen på hela festivalen istället för babyshambles som bara knarkade på scen ändå..).




Alice in videoland
Såg de sista 4 låtarna då vi stoppades av en astrevlig kille utanför campingen. Han bjöd oss på öl (glasflaskor, han var tvungen att dricka upp allt innan han blev insläppt på campingen) och cigg och sedan pratade vi om allt mellan himmel och jord (t.ex. politik, musik och jobb). Han berättade även att han hade varit bekant med alex i alice in videoland tidigare och hur han hade dissat som fan när han sedan blivit känd - uselt jävla betéende. Alice var lika bra som alltid dock, men har inte så mycket nytt - vilket börjar bli lite tråkigt nu..


Volbeat
Absolut inga favoriter, inte någonting jag föredrar att lyssna på över huvud taget. Men Felix ville gå, så såklart var jag snäll och följde med - eftersom att han följde med mig på en massa han inte var intresserad av. Med sin jävla hårda rockabilly och sångarens jobbiga enformiga röst, plågade jag mig igenom ca 4-5 låtar. Hemskt var det, men inte alls dåligt gjort - musikerna var duktiga, det kan jag inte förneka.



Hade velat sett fler band än vad jag gjorde, men konstanta regnväder med små mellanrum gjorde inte det allt för mysigt att kila iväg till festivalområdet. Kan säga att jag sov bort mestadelen av festivalen i mitt lökiga tält då det regnade, isch. Ett inlägg med mina egna (superkassa) bilder kommer strax!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0