I SEE HELL IN YOUR EYES

Okej, jag vet att halloween är över för den här gången - men eftersom att jag var bortrest över halloween så tycker jag att jag borde få ta igen det i bloggen nu lite såhär i efterskott. Därför tänker jag idag tipsa om tre alldeles förträffliga vampyrfimer!



Lestat är vampyr, men blev trött på "livet". Han la sig för att sova ett bra jävla tag och vaknar sedan upp igen pga metalmusikens mystiska och sköna toner. Han tar ett band under sina vingar och gör dem till sina, blir världskänd. I texterna ger han ut vampyrhemligheter och medger även i press att han är en vampyr, på riktigt. Den viktigaste regeln man lever under som vampyr är sekretess, att aldrig berätta för någon av en annan "ras" att man är vampyr, och därför blir resten av världens vampyrer lagomt arga på Lestat som nu är ute efter honom. Vad dem inte vet är att det är något mörkt, stort och mäktigt som har fattat tycke för Lestat och kommer att skydda honom med all sin kraft.

Filmen är baserad på boken med samma namn av den underbara Anne Rice och i rollerna ser ni Aaliyah, Stuart Townsend (), Marguerite Moreau och Lena Olin. Detta är min absoluta favoritfilm och om ni inte redan har hört soundtracket så beordrar jag er att göra det nu! Artister som Chester Bennington, Jonathan Davies, Marilyn Manson och Kidney Thieves medverkar.




Handlar också om Lestat (som dock spelas av Brad Pitt den här gången) som berättar om hela sitt liv för en ung tidningsskribent. Han berättar om sin "födsel", hur dem gör för att inte bli upptäckta, hur de aldrig finner någon som är som de även fast de letar så febrilt osvosv. Själva storyn är otroligt bra och är precis som Queen of the damned, baserad på boken med samma namn av Anne Rice. Denna film stärks även av de magnifika skådespelarinsatserna som görs av bla. Brad Pitt, Tom Cruise, Kirsten Dunst och Antonio Banderas. Detta är en perfekt film att kika på under halloween! (Ja, jag vet att ni får vänta i ett år nu .. Men ni kan se den även när det inte är halloween, okej?)







Klassikern! Jag tänker ta för givet att alla ni som påstår att ni älskar vampyrer redan har sett den här och älskar den (okej, kanske inte älskar - men ni måste tycka om den). Den är baserad på boken Dracula skriven av Bram Stoker och har en ganska bred handling. Filmen inleds i alla fall med att en fastighetsmäklare åker iväg till Transylvanien för att låta Greve Dracula skriva på ett fastighetsköp i London. En bild som mäklaren har av sin älskade får Dracula att minnas sin kärlek till en prinsessa för längesedan som tog sitt liv. Han lever i tron om att det är hon som har kommit tillbaka och vill återförenas med henne.

I rollerna ser vi bla. Keanu Reeves, Anthony Hopkins, Gary Oldman samt Winona Ryder.


Kommentarer
Postat av: Fredrika

åååh alla helt otroligt underbara filmer.

av någon anledning grät jag sjukt mkt när jag såg Bram Stokers Dracula, den var så... jag vet inte, rörande, sorglig... bara helt otroligt vacker.

ÄLSKA VAMPYRFILMER!! :*

2009-11-08 @ 16:51:43
URL: http://www.freudrischen.devote.se
Postat av: Alexandra

Queen of the Damned älskar jag verklige!

2009-11-08 @ 20:39:09
URL: http://phose.blogg.se/
Postat av: Sandra

Du har ett litet fel i beskrivningen här. En vampyrs bekännelse handlar om Louis (de Pointe du Lac) som spelas av Brad pitt, medan Lestat (som den andra filmen handlar om) spelas av Tom Cruise. Det är Louis som pratar med jorunalisten och beskriver sitt liv.



Jag måste hylla En vampyrs bekännelse. Den är fantastisk. Den är väldigt lik boken på många ställen och de gånger den går ifrån så gör det det självständigt och på ett bra sätt. Reeespekt.

2009-12-21 @ 16:33:24
Postat av: Linda

sv sandra: jisses amalia, du har helt rätt! jag måste ha varit helt jävla lost när jag skrev det här :C pinsamt! jag viste det i alla fall, men ja .. hehe, måste ha varit lost som sagt x)

2009-12-21 @ 17:45:34
URL: http://lindaigglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0